Podstawowe manewry żeglarskie – zwrot przez sztag

Proces sterowania jachtem może być zarówno źródłem nieopisanej przyjemności, jak i źródłem stresu. Jachting wymaga szerokiego zakresu umiejętności. Umiejętności te obejmują bezpieczne i sprawne prowadzenie jachtu.
Również siła wiatru jest wspaniałym źródłem energii. Omówimy pokrótce warunki niezbędne do wykonania zwrotu przez sztag i jak to umiejętnie zrobić. Zachęcamy wszystkich naszych czytelników do przeczytania tego artykułu. Podstawowe manewry żeglarskie - jak przewrócić sztag

Specyfika zwrotu przez sztag

W zasadzie doświadczeni i pewni siebie żeglarze mogą wykonać zwrot przez sztag stosując różne metody. Poniższe trzy etapy są przykładami dobrze wykonanego manewru:

  • Wyostrzenie - Obranie trasy z wiatrem jak najbliżej granicy kąta martwego. Kluczowe jest utrzymanie wymaganej prędkości manewrowej w tym obszarze.
  • Przekroczenie linii wiatru.
  • Odpadnięcie - Jest to po prostu zmiana kursu zgodnie z torem wodnym i dostosowanie żagli do pracy.
  • Niezbędne warunki, które pozwalają na wykonanie zwrotu przez sztag

Jak w przypadku wielu zwrotów żeglarskich, zwrot przez sztag musi odbywać się według ściśle określonych warunków. Poniżej znajduje się ich lista:

  • Locja - Aby sprawdzić poprawność locji, zwracamy się na nawietrzną. Musimy się upewnić, że nie zmierza tam inna jednostka, gdyż może to doprowadzić do kolizji.
  • Tempo - Podczas zwrotu musimy przejść przez martwy kąt. To powoduje, że żagle tracą siłę aerodynamiczną. Jest to znak, że nasza łódź staje się notorycznie bezwładna. Aby skutecznie wykonać zwrot, należy poruszać się z dużą prędkością.
  • Bajdewind to czynność polegająca na wykonaniu zwrotu przez sztag w celu poruszania się pod wiatr. Należy podkreślić, że tylko w zdecydowanym, bajdewindzie możemy nabrać wysokości. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z czynników, które wpływają na prędkość jednostki. Do tych czynników należy zaliczyć typ jachtu i rodzaj olinowania. Mają one również wpływ na wysokość burt i powierzchnię przeznaczoną na takielunek. Zdarzają się sytuacje, w których zwrot przez sztag nie jest możliwy. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest zwrot Stern.

Oto szczegółowy opis jak wykonać obrót przez sztag

Przygotowaliśmy listę procedur, które są wymagane do wykonania zwrotu przez sztag.

  • Należy rozpocząć stawianie żagli z silnym bydewindem. Ma to na celu zwiększenie naszej prędkości.
  • Następnie wydajemy komendę "obrócić sztag".
  • Sternik jest odpowiedzialny za wychylenie steru w lewo-prawo na tym etapie.
  • Czas przejść do kolejnej komendy: "bezan Sheet Select, Mainsheet Select".
  • Piąta faza jest najważniejsza. Musimy bardzo uważać na naszego foka. Praca foka kończy się w momencie wejścia w martwy kąt. Jest to czas na wydanie następującej komendy: "mainsheet sheet ease", "bezana sheet ease".
  • Przejdź dziobem przez linię wiatru, a fok wyląduje po przeciwnej stronie. Odpowiednia komenda to "left-right Jib Sheet Pick".
  • Nadszedł czas na wydanie kolejnej komendy. Komunikat to: "szot grota wybór, luz; bezanmaszt wybór, i luz".
  • Wreszcie możemy wziąć głęboki oddech i cieszyć się z - miejmy nadzieję udanego - halsowania przez sztag. Następnie kierujemy ster do pozycji zerowej na końcu.

Częste błędy przy wykonywaniu zwrotu przez sztag

Praktyka żeglarska może być nieprzewidywalna. Szczegóły wykonania zwrotu przez headstay mogą sprawić, że będzie kusiło do popełnienia błędów. Poniżej wymieniliśmy kilka z nich. Pierwszym z nich jest wykonanie zwrotu na kursie półwiatrowym. Takie podejście może doprowadzić do zakończenia naszego manewru. Przechylona płetwa sterowa może spowodować
Silny spadek prędkości może spowodować utratę sterowności, szczególnie jeśli mamy do czynienia z półwiatrem. Niebezpiecznym błędem jest wykonywanie zwrotu na kursie pełniejszym lub półwiatrowym. Może to spowodować natychmiastową utratę ostrości jachtu. Mniejsze łódki mogą nawet zatonąć przy silniejszym wietrze. Innym błędem jest zbyt wolne przechodzenie przez sztag. To zaniedbanie może prowadzić do utraty zwrotności i refowania poprzedniego halsowania.

Zwrot przez sztag powinien być wykonany przed wyjściem na ląd. Kardynalnym błędem jest również wykonywanie zwrotu "na ślepo" i nie sprawdzanie czy jest wystarczająca nawietrzność. Może to doprowadzić do kolizji z innym statkiem. Te dwa punkty są oczywiste. Ważne jest, aby powiadomić załogi, że zamierzasz skręcić przez sztag. Należy również uważać, aby nie zatrzymać cyrkulacji pod kątem. Rumpel należy trzymać wychylony do momentu przełożenia żagli na drugą stronę. Nauczyliśmy się teraz podstaw żeglarstwa, w tym zwrotu przez sztag.

Autor

Redakcja "Zew Oceanu"

- zewoceanu.pl