Czy można żeglować bez uprawnień?

Być może masz już za sobą pierwsze doświadczenia z żeglarstwem. Może byłeś załogantem na ostatnich wakacjach na jachcie i zdecydowałeś, że żeglarstwo jest dla Ciebie. Większość ludzi nie uważa żeglowania na żaglówce za pasję, dopóki nie nawiąże pierwszego kontaktu. W miarę jak będziesz coraz bardziej zaangażowany w pracę sternika i chętny do nauki, każde spotkanie będzie was zbliżać. W końcu trafiasz na przystań, gdzie możesz wypożyczyć małą łódkę i popływać po jeziorze. Wtedy zadajesz sobie pytanie: Czy potrafię to zrobić? Nie brałeś udziału w kursie i nie masz żadnych patentów żeglarskich.

Aby prowadzić jacht w Polsce, potrzebujesz odpowiednich uprawnień. Są to patenty żeglarskie, które określają akweny i rodzaje łodzi, po których możemy się poruszać. Wydają je Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Pierwszy z nich upoważnia żeglarzy do kierowania jachtami żaglowymi, natomiast drugi pozwala na kierowanie jachtami motorowymi. Wydawanie patentów reguluje ustawa o żegludze śródlądowej (21 grudnia 2000 r.) oraz rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki (9 kwietnia 2013 r.).

Na jakich łodziach można pływać bez uprawnień?

Żeglowanie bez patentów jest jednak możliwe. Istnieją jednak pewne ograniczenia. Bez licencji można prowadzić jacht o maksymalnej długości kadłuba 7,5 metra. Może być on również napędzany silnikiem. Można też pływać jachtem motorowym o maksymalnej mocy silnika 75 kW i długości 13 m. Takie łodzie muszą jednak zachować prędkość ograniczoną do 15 km/h. Pegazem, Sasanką czy Omegą można pływać, jeśli znajduje się w marinie.

Doświadczenie i wiedza są zawsze plusem. Nie zakładaj, że bosman mariny będzie miał cały potrzebny sprzęt. Możesz nadal znać się na rzeczy, ale nie mieć licencji, ponieważ nauczyłeś się już żeglować na tak małych łódkach.

Możesz też korzystać z większych jednostek bez licencji, ale tylko jako załogant. Jest to świetny sposób na naukę, praktykę i podjęcie decyzji, czy jest to właściwy sport dla Ciebie. Ten piękny sport jest otwarty dla wszystkich grup wiekowych i poziomów doświadczenia.

Jakie są najlepsze czasy na zdobycie patentu żeglarskiego?

Jeśli planujesz spędzać więcej czasu na jachcie, sterować większymi jednostkami lub uczestniczyć w większych wyprawach, powinieneś rozważyć uzyskanie licencji. Nie tylko jako pasażer, ale również jako aktywny uczestnik. Wyobraź sobie, że spędzasz wakacje na jachcie w Krainie Jezior Mazurskich. Będziesz spał, jadł i odpoczywał na pokładzie. Potem będziecie schodzić na ląd po zaopatrzenie.

Jeśli masz czas, to wraz z egzaminem na patent żeglarski możesz odbyć kursy żeglarskie. Zdobędziesz umiejętności i wiedzę niezbędną do zdania egzaminu. Możesz wybrać kurs codzienny lub weekendowy, w zależności od swoich możliwości. Pierwsza opcja przeznaczona jest dla przyszłych żeglarzy, którzy są w stanie poświęcić pięć weekendów na naukę niesamowitej sztuki żeglowania. Kurs dzienny to świetny sposób na letnie wakacje lub zabawę z przyjaciółmi, który może okazać się niezwykle przydatny.

Od czego zacząć patenty żeglarskie?

Żeglarz jachtowy to pierwszy patent, który można zdobyć. Musisz mieć minimum 14 lat i zdać wymagany prawem egzamin z wiedzy i umiejętności żeglarskich. Po jego zdobyciu masz prawo do prowadzenia jachtu żaglowego na wodach śródlądowych, a także na wodach morskich w zasięgu do 2 mil morskich od brzegu. Jest to możliwe tylko w godzinach dziennych. Po uzyskaniu uprawnień sternika jachtowego możesz wyruszyć w dalsze rejony. Oznacza to, że możesz prowadzić jacht żaglowy do 18 m po wodach morskich, niezależnie od pory dnia i odległości od brzegu. Uprawnienia sternika jachtowego to niezbędne wyposażenie, jeśli zamierzasz wybrać się w rejs na Bornholm, na Bałtyk lub w inne rejony, albo planujesz rejs po Wyspach Kanaryjskich i Chorwacji. Aby móc przystąpić do egzaminu musisz mieć ukończone 18 lat i co najmniej 200 godzin doświadczenia żeglarskiego.

Kapitanem jachtowym możesz zostać także wtedy, gdy chcesz bez ograniczeń żeglować zarówno po wodach śródlądowych, jak i oceanicznych. Ten patent jest trudniejszy do uzyskania niż zwykły sternik morski. Aby zostać kapitanem musisz przepłynąć co najmniej sześć razy na wodach morskich. Da ci to łącznie 1200 godzin. Musisz prowadzić jacht, który ma ponad 7,5 m długości. W jednym rejsie musisz przepłynąć na wodach pływowych ponad 100 godzin i zawinąć do co najmniej dwóch portów pływowych. Przed Tobą jeszcze sporo pracy. Pomyśl jednak o przygodach, możliwościach i czasie spędzonym na jachcie, gdy będziesz kapitanem.
Odpowiadając na pytanie, czy można nie mieć uprawnień do żeglowania, powtórzymy: Tak, można. Musisz jednak wziąć pod uwagę również ograniczenia, o których mowa powyżej.

 

Autor

Redakcja "Zew Oceanu"

- zewoceanu.pl