Fok i grot – co wiemy o głównych żaglach na jachcie?

Bez foka i grota nie mógłby funkcjonować żaden obszerny słownik terminologii żeglarskiej. Nie jest to zaskakujące, gdyż są to najważniejsze żagle na żaglówce. Przeanalizujemy ich zastosowanie i określimy, które podejście jest najlepsze na nadchodzące warunki pogodowe. Co wiemy o grotach na jachtach?

Grot - gwiazda w świecie żagli

Grot każdego jachtu to najważniejszy żagiel. To stwierdzenie nie powinno być źle zrozumiane. Grot może być ustawiony w dowolnym punkcie względem kierunku wiatru i przy dowolnej jego sile. Specyficzne olinowanie jednostki określi żagiel, który będzie działał jak grot. Jednakże, jeśli statek ma tylko jeden żagiel, ten żagiel będzie grotem. Nie będzie to prawdą dla statku z dwoma żaglami. Jeśli oba żagle są równej wysokości, grot jest wyższym lub tylnym żaglem. Jeśli na jachcie są trzy maszty, grot będzie środkowym żaglem największego masztu.

Fok - ważny żagiel do żeglugi wieloetapowej

Fok, który jest drugim najważniejszym żaglem w łodzi, jest również znany jako kryl. Ma on wiele zastosowań na jachtach żaglowych. Zasadniczo wykonany jest z tego samego materiału co grot. Sztag utrzymuje fok w miejscu. Warto zauważyć, że na dużych jachtach fok może być umieszczony na jachcie. Fok jest wtedy najważniejszym żaglem na pierwszym maszcie.

Istnieje wiele rodzajów foka. O sposobie ich realizacji zadecydują warunki meteorologiczne, jakie napotkamy podczas rejsu.

Fok marszowy, zwany też korsem, to najpopularniejszy żagiel. Jest on najbardziej przydatny w najczęściej spotykanych warunkach.

Foki passatowe to takie elementy, które stosuje się symetrycznie parami. Są one przydatne przy wietrze do 7B.

Ze względu na zastosowanie ze spinakerem, fok wodny jest często określany jako "fok spinakerowy".

Fok balonowy jest niezawodną alternatywą dla foka marszowego. Może być używany przy lekkich wiatrach, nie przekraczających 3 B. Wspomniany żagiel ma większą powierzchnię.

Fok demoiselle to ostatni fok na naszej liście. Używa się go przy minimalnych wiatrach, które są mniejsze niż 1B.

Fok sztormowy

Na osobną uwagę w naszym artykule zasługuje fok sztormowy. Poprzedni akapit poświęcony był poszczególnym rodzajom foków standardowych. Fok sztormowy to fok, który jest dodawany do foków głównych i jest używany w sztormach. Żagiel ten może być używany przy niesprzyjających silnych wiatrach, które powodują dużo turbulencji na morzu. Siła wiatru 7B lub mniejsza to dolna granica, przy której zalecane jest stosowanie foka sztormowego.

Powierzchnia foka sztormowego oscyluje w granicach połowy powierzchni normalnego oka, natomiast szot jest nieco wyższy.

Jak radzić sobie z nagłym pogorszeniem pogody?

Rodzaj żagli, które powinny mieć priorytet w niekorzystnych warunkach pogodowych to dylemat, który często pochłania sen wielu żeglarzy. Logicznie rzecz biorąc, na większości jachtów jako pierwszy powinien pójść grot. Dlaczego tak jest? Grot jest trudny do manewrowania w niekorzystnych warunkach. Jest to sytuacja bardziej niebezpieczna niż w przypadku foka.

Jak wygląda sytuacja z fokiem. Po pierwsze, wszystkie jachty obecnie produkowane mają roler i mocny sztag. Istnieje wtedy możliwość zwinięcia fokmasztu. Można to zrobić przy każdym wietrze. Należy zaznaczyć, że komfort związany z obsługą i konserwacją foka nie zmniejsza się przez posiadanie na pokładzie rolera. W takiej sytuacji wystarczy po prostu poluzować szoty. Nasz fok przestaje w takim scenariuszu funkcjonować.

Grot może być trudniejszym żaglem. Nawet przy umiarkowanym wietrze ciągnięcie grota może być trudne. Grot neutralizuje szarpnięcia w liku tylnym, a tkanina zaczepia o profil jachtu. W takiej sytuacji bardzo trudno jest opuścić żagiel. Nasze zadanie staje się jeszcze trudniejsze, gdy jesteśmy zmuszeni do radzenia sobie z likami, co przy silnym wietrze może być prawie niemożliwe.

Autor

Redakcja "Zew Oceanu"

- zewoceanu.pl