Wyposażenie jachtu – co należy sprawdzić przed rejsem?

O tym, że jacht może być taką jednostką wodną nie trzeba nikogo przekonywać. Już sama liczba użytych elementów sprawia, że jest on zarówno imponujący, jak i przytłaczający. Mogą one pełnić wiele funkcji. Niektóre elementy mają za zadanie zapewnić wymagany poziom bezpieczeństwa, inne zaś poprawić komfort sterowania.
Pobyt na łodzi. W tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje dotyczące aranżacji jachtu, które należy sprawdzić, zanim zdecydujemy się na rejs. Co należy sprawdzić przed wypłynięciem w rejs?

Elementy wyposażenia związane z bezpieczeństwem

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. zawiera niezbędne elementy, które należy uwzględnić ze względów bezpieczeństwa w przypadku jachtów śródlądowych (Dz.U. Nr 216/2010, poz. 1423 W tekście aktu czytamy między innymi.
Jacht musi mieć kamizelki odpowiadające liczbie i wielkości załogi. Ustawa reguluje również kwestie gaśnic. Czytamy, że gaśnice główne powinny być 1 dla jednostek o długości poniżej 10 metrów, 2 dla jednostek o długości od 10 do 15 metrów i 3 dla jednostek o wysokości od 15 do 20 metrów. Przy ustalaniu rodzaju gaśnicy należy również wziąć pod uwagę klasę pożarową obszaru, na którym ma być użyta (albo woda, albo piana). Wreszcie, co nie mniej ważne, na oznakowaniu jachtu powinna znaleźć się jego nazwa lub nazwa firmy. Ustawodawca precyzuje nawet drobne szczegóły, takie jak wielkość liter na napisie. Powinny być one jak najbardziej przejrzyste i jak najwyższe, co najmniej 10 cm wysokości.

Ważne jest, aby sprawdzić wyposażenie jachtu przed jego wysłaniem.
W tym artykule omówimy, jakie elementy są wymagane na liście. Możesz zrobić listę kluczowych elementów, a następnie odhaczyć każdą pozycję po kolei.

Fok i grot

Fok (i grot) to najważniejsze żagle na jachcie. Żagle te powinny być rozwinięte i sprawdzone pod kątem uszkodzeń. Przetarcia mogą wystąpić również na żaglach, które są używane do innych celów. Powinniśmy się upewnić, że nie ma nieprzyjemnych przetarć lub innych skaz na żaglach sztormowych (takich jak trajsel) lub na żaglach, które są na pierwszym planie podczas pełnego wiatru, takich jak genaker.

Stan olinowania

Niestety, tutaj trzeba zachować szczególną czujność. Istnieją dwa rodzaje poprawek: olinowanie stałe (podtrzymujące drzewce w poziomie - sztaksle i achtersztagi) oraz ruchome (z przynajmniej jedną stroną wolną - pikfały i topenanty, fały i pikfały). Sprawdzanie lin może być żmudne i czasochłonne.

Kabestany

Dobór elementów składowych lin. Elementy te powinny być sprawdzone pod kątem sprawnego działania, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z kabestanami elektrycznymi.

Osprzęt jachtowy

Należą do nich wszystkie elementy, najczęściej stalowe, które służą do nocowania innych części. Należą do nich knagi i półknagi, a także zawiasy, polery. Nie powinny one ulegać uszkodzeniom ani być zbyt często używane.

Bosaki, wiosła i pagaje

Kluczowe jest zweryfikowanie listy elementów.

Odbijacze

To w zasadzie takie elementy, które kore neutralizują energie z jachtu podczas kolizji. Kiedyś znane były pod wieloma slangowymi określeniami. Nie jest to jednak problem. Łatwo zgubić odbijacze, więc pamiętaj, by liczyć je za każdym razem, gdy przejmujesz kontrolę nad jachtem.

Forluki, tankowce, świetliki itp.

W tym przypadku nie jest to zbyt trudne. Po pierwsze, musimy sprawdzić, czy elementy są szczelne. Po drugie, musimy umożliwić ich dość łatwe otwieranie.

Pokrywa kokpitu (bimini).

Powinna być kompletna i pozbawiona dziur.

Urządzenia peryferyjne kotwicy

Sprzęt dedykowany kotwicy może czasami prowadzić do nieoczekiwanych niespodzianek. Testujemy pilota, kabel i działanie windy kotwicznej, aby określić, czy są jakieś potencjalne problemy.

Co należy zrobić przed czarterem?

Musimy sprawdzić kable, które dostarczają prąd do koi. To powie nam, czy końcówka spełnia wymagania portu. Powie nam również, w jakim stanie jest jednostka pływająca (np. czy są odpryski lub inne uszkodzenia). Prozaiczna sprawa dnia codziennego - sprawdzenie łazienki.
Ważne jest, aby przed przejęciem jachtu sprawdzić toaletę chemiczną. Powinna być czysta i posiadać wymagane środki dezynfekujące. Dobrym pomysłem jest również zbadanie przed wyjazdem planowanej mariny.
Ta strona jest poświęcona czyszczeniu toalet chemicznych. Istnieją dwa rodzaje toalet morskich: otwarte i zamknięte. W przypadku tych pierwszych kluczowe jest umiejscowienie przycisku zatrzymującego strumień nieczystości. W tym przypadku testujemy zarówno pompę, jak i uchwyt do wypompowywania. W tym artykule wyjaśniamy, jakie wyposażenie jachtu jest niezbędne i co należy zrobić przed wyruszeniem w rejs.

 

Autor

Redakcja "Zew Oceanu"

- zewoceanu.pl